Wijzigingen bij het aanvragen van materialen van Muziekweb

Gepubliceerd op: 7 december 2023 13:37

Muziekweb is vanaf 1 januari gefuseerd met het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. Gezamenlijk dragen Muziekweb en Beeld & Geluid zorg voor één van de grootste muziekcollecties van Europa.

Op Muziekweb vind je:

• Informatie over pop, klassiek, jazz en wereldmuziek
  • Een wekelijks overzicht van nieuw uitgekomen cd's en dvd's in alle genres
  • Fragmenten van 30 seconden van alle tracks
  • Links naar streamingdiensten om muziek volledig te kunnen beluisteren
  • Objectieve en betrouwbare beschrijvingen van albums, artiesten en muziekstijlen
  • Collecties van historische waarde die via de pagina bijzondere collecties digitaal toegankelijk gemaakt worden
  • Verdiepende en toegankelijke stukken over tal van muzikale onderwerpen, geschreven door inhoudelijke experts
  • Playlists over verschillende thema's, voorzien van een stream met de volledige nummers
  • Advies op maat om nieuwe muziek te kunnen ontdekken

Geen leengeld, wel aanvraagkosten

In 2023 is Muziekweb onderdeel geworden van de organisatie Beeld & Geluid. Bibliotheek Noordwest Veluwe heeft afspraken gemaakt met Beeld & Geluid over het afkopen van het leengeld voor haar leners. Hierdoor kunnen we Muziekweb gratis blijven aanbieden.

De kosten voor transport en verwerking van de aanvragen bij Muziekweb zullen wel stijgen voor 2024. Deze kosten berekenen we deels door in € 5,75 aanvraagkosten per aanvraag voor de cd's en dvd's. Deze aanvraagkosten gelden voor elke titel die je aanvraagt, ongeacht of de titel uit meerdere cd's of dvd's bestaat. Dit is gelijk aan de aanvraagkosten van andere media die de Bibliotheek niet in eigen bezit heeft.