Bibliotheek op school feestelijk geopend op de CBS Willem Alexander in Harderwijk

Gepubliceerd op: 29 september 2023 12:20

Onder grote belangstelling is op vrijdag 29 september, op de drempel naar de Kinderboekenweek, de Bibliotheek op school feestelijk geopend op de Willem Alexander in Harderwijk.

In de ochtend werd de schoolbibliotheeklocatie feestelijk geopend met een prachtig zelfgeschreven gedicht van junior stadsdichter Zoë Spanos en ging leesmediacoach Jolanda Schuur meteen voortvarend aan de slag op school met alle mooie boeken die er zijn neergezet. In de bovenbouw kwam schrijver Geert-Jan Roebers met zijn zilveren griffel boek: Briljante planten. Over knappe knoppen, boze bollen en ander geniaal groen.

Drie boeken per kind

Een half jaar lang zijn de bibliotheek en de school bezig geweest met het samenstellen en aanschaffen van de boeken, de meubels en het inrichten van een spiksplinternieuwe bieb. De bibliotheek levert binnen dit programma twee boeken per leerling en een leesmediacoach die het gehele jaar door activiteiten op het gebied van leesbevordering en mediawijsheid komt uitvoeren. De school heeft daarnaast flink geïnvesteerd in nieuwe boeken waardoor er nu ruim drie nieuwe boeken per kind in de bibliotheek staan. Een mooie start om heel veel leeskilometers te gaan maken!

Over de Bibliotheek op school

De Bibliotheek op school is een vestiging van Bibliotheek Noordwest Veluwe en wordt gerund door een leesmediacoach vanuit de bibliotheek, docenten en meerdere vrijwilligers. Met de Bibliotheek op school slaan onderwijs, bibliotheek en gemeente de handen ineen en komt er dagelijks aandacht voor leesplezier op school. Deze school is de eerste school die geopend kon worden na een flinke impuls vanuit de gemeente Harderwijk en de inzet van de gemeenteraad om dit voor elkaar te krijgen. Binnen deze landelijke aanpak worden kinderen gestimuleerd om meer te lezen. Een prachtige aanwinst voor alle leerlingen van CBS Willem Alexander in Harderwijk!